3F opruster mod social dumping

Konkurrencen fra underbetalt udenlandsk arbejdskraft var rød tråd på 3F’s ugelange kongres, hvor en mere kritisk linje overfor EU blev lanceret

Både den afgående og den nyvalgte formand gjorde det på kongressen klart, at bekæmpelsen af social dumping er en hovedopgave for forbundet i mange år frem.
I forbindelse med kongressen lanceredes en kampagne mod underbetaling, hvor de blandt andet sætter fokus på kommunernes (manglende) indsats mod underbetaling på kommunale byggerier.

For selv om der var roser til regeringens indsats mod social dumping, så stod samtidig klart, at problemet ikke er mindre selvom både Arbejdstilsyn, Skat og politi har oprustet.

Samtidig sendte kongressen signal om, at der er brug for en mere kritisk indstilling til EU fra fagbevægelsens side. 

I det fagpolitiske grundlag blev det slået fast, at 3F vil arbejde for “en fornyet tilgang til EU for den samlede danske fagbevægelse”, og at “3F skal arbejde for, at de kollektive aftaler og kampskridt ikke undermineres af international lovgivning”.

– Det er et kvantespring fremad, at 3F begynder at tage EU seriøst, siger Ole Nors, som er næstformand i 3F’s transportgruppe i Aalborg til Arbejderen.

– Det går op for flere og flere, at mange af de ting, som forringer forholdene for vores medlemmer, kommer fra EU. Både i forhold til at hæve pensionsalderen, sænke dagpengeniveauet og forringe overenskomsterne, som vi også har set det med lærerne. Alt det er en konsekvens af EU’s finanspagt, siger han.

Det er kun blevet værre

Social dumping gik som en rød tråd gennem kongressens gruppekonferencer.

– Det er kun blevet værre siden sidste kongres for tre år siden. Problemet er vokset, sagde formanden for Den Grønne Gruppe i 3F, Arne Grevsen, på onsdagens gruppekonference.

– Jeg kunne nævne en lang liste af faglige sager, hvor vi har hevet adskillige kroner op af arbejdsgiveres lommer. Fordi de snyder og bedrager. Fordi de ikke overholder aftaler og overenskomster, sagde han.

Derfor vil social dumping stadig være en af gruppens største opgaver, ifølge officielle var i 2012 godt 19.000 østarbejdere ansat på det grønne område, en stigning på 53 procent siden 2008.

Centerleder ved FAOS på Københavns Universitet Søren Kaj Andersen underbyggede behovet med resultater fra en ny undersøgelse, der viser at fire ud af 10 virksomheder på det grønne område benytter østeuropæisk arbejdskraft, det er mere end i andre brancher

Kædeansvar

Social dumping og de kommende overenskomstforhandlinger næste år fyldte også godt på byggegruppens konference. Ved sidste overenskomst i 2012 afviste Dansk Byggeri et krav om kædeansvar som værn mod social dumping.

– Dansk Byggeri ville reelt set ingenting under forhandlingerne. Derfor har vi brugt de værktøjer, vi fik ved OK-forhandlingerne i 2010, sagde den afgående gruppeformand Peter Hougård Nielsen og tilføjede, at der i de sidste tre år har været afholdt over 600 såkaldte 48-timers møder på byggepladser med udenlandsk arbejdskraft.

Under debatten pegede flere delegerede på kædeansvar som svar på problemerne med udenlandsk arbejdskraft og underbetaling.

Den nyvalgte gruppeformand Kim Lind Larsen forsikrede i sin tale efter valget, at indsatsen mod social dumping vil forsætte med uformindsket styrke:

– Fordi vi skifter en person ud, så går der ikke noget tabt. Vi fortsætter ad det spor, det faglige fællesskab har lagt ud. Vi skal samle vores kræfter om de udfordringer, vi står over for. Det er social dumping og overenskomstforhandlingerne, sagde Kim Lind Larsen og bebudede et øget pres på arbejdsgiverne, rapporterer 3f.dk.

Også fra Chaufførernes gruppekonference blev der lovet fortsat kamp mod dumping og piratkørsel.

Her hæftede man sig ved at der er lykkedes 3F’s Transportgruppe at sætte dagsordenen i medierne de senere år.

– Vi er blevet vant til at arbejde på nye måder. Se på nye partnere og alliancer. Og til at lave vores egne udspil og bud på love, regler og dansk økonomi, sagde transportgruppens formand, Jan Villadsen, da han holdt sin beretning.

– Chauffører og piratkørsel er blevet et mediehit. Og vores side, Stop Piratkørsel har fået over 5.900 venner på Facebook. Det er fagligt arbejde, der virker både offensivt, samlende og synligt. Og så inddrager det vores medlemmer, konkluderede han. (brink)