Danske godschauffører snart en sjældenhed

Mere end otte ud af 10 lastbiler som krydsede grænsen sidste år var udenlandske, hvis udviklingen ikke stoppes, risikerer vi, at der ikke er danske chauffører tilbage, advarer forsker

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at 16 procent af de lastbiler, der i 2018 kørte over grænsen og ind i Danmark, var danske.

– Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage, siger professor Flemming Ibsen, Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet til Fagbladet.

Vejdirektoratets tal viser, at der i 2018 dagligt i snit kørte 5.916 lastbiler ind over den danske grænse – de 2.805 fra Østeuropa.

Danske chauffører ramt på brødet

– Konkurrencen er jo ikke fair på nogen måde. Danske chauffører kan se deres job forsvinde, og det går hurtigt. Der skal sættes en stopper for det, siger næstformand i 3F’s Transportgruppe Flemming Overgaard til Fagbladet.

Det voksende antal betyder også øget risiko for social dumping og misbrug.

– Den værste sag i 2018 var vognmand Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører, der levede i slum i Padborg og havde lange arbejdsdage med en timeløn på ned til 15 kroner i timen. Sagen er desværre ikke enestående. Vi ser elendige forhold andre steder også – dog knap så grove som i Padborg siger han.

EU skal håndhæve regler

Han håber på, at EU’s Vejpakke slår igennem, og at den kan være med til at afhjælpe problemerne i den danske transportbranche.

– Men vi skal have EU bundet op på, at reglerne også skal håndhæves. Ellers nytter det hele ingenting, siger Flemming Overgaard.

Som tidligere omtalt, så er det ikke bare chauffører fra andre EU-lande, som sidder i førerhusene, sidste år fik mere end 130.000 chauffører fra lande uden for EU/EØS en såkaldt kørerattest, som giver dem lov til at køre godstransport i hele EU.

EU-Parlamentet vedtog lige før parlamentet lukkede ned til valget sin position til en vejpakke, som indeholder en række indgreb mod social dumping. Det er værd at understrege, at vejpakken ikke er vedtaget det afventer forhandlinger mellem Parlament, EU-Kommission og Ministerråd.

“Danske vilkår”

Samtidig har Padborgsagen ført til, at Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening har foreslået en opstramning af den danske godslov, så udenlandske vognmænd skal følge de samme regler som danske. Det indebærer i princippet, at chaufførerne skal have en løn, der svarer til de mest ”repræsentative” overenskomster på området.

Forslaget fra parterne betyder, at udenlandske vognmænd kan pålægges bøder, hvis de ikke aflønner efter en repræsentativ overenskomst. Men det giver ikke de udenlandske chauffører noget retskrav på at få den ”danske” løn. (brink)