Dumpingkontrol: Solide hjul-låse sikrer, at bøderne bliver betalt, inden lastbilerne forsvinder ud af landet

Hver anden lastbil på udenlandske plader brød loven

Ulovlig cabotagekørsel og brud på køre/hviletids-regler fik de store bødeblok frem hos politiet, da de tjekkede rastepladser ved Aarhus

En kontrol på rastepladser omkring Aarhus søndag aften afslørede problemer på hver anden udenlandsk lastbil. Syv af bilerne overtrådte reglerne for cabotagekørsel og tre chauffører var i gang med at holde ulovlig ”weekend” i lastbilen

Tungvognscenter Nord udskrev søndag bøder på en kvart million kroner, da de kontrollerede lastbiler på rastepladser omkring Aarhus.

Der blev kontrolleret 15 udenlandske lastbiler, og der var problemer med at overholde loven hos de otte, skriver Nordjyllands politi i en pressemeddelelse.

Seks af lastbilerne blev låst med store hjullåse, de får først lov at køre videre, når bøderne er betalt.

Og trods klare signaler fra myndighederne om, at Danmark ikke længere ser gennem fingre med, at udenlandske chauffører holder deres såkaldt ”regulære ugentlige hvil” i førerhusene, så var det netop hvad tre af chaufførerne var i gang med søndag aften, da polititiet afbrød deres weekend. To andre havde overtrådt køre/hviletids-reglerne.

– Vi fandt blandt andet 18 overtrædelser af reglerne om vejbenyttelsesafgift. Eksempelvis havde en lastbil kørt 16 dage i Danmark uden at betale afgift. Og vi kunne også konstatere, at man i syv tilfælde havde overtrådt reglerne om cabotage, siger politiassistent Erik Hessing Simonsen.

Cabotage-reglerne sætter grænser for mange ture udenlandske lastbiler må køre i Danmark efter de har losset det gods, de er kørt ind i landet med. (brink)