Norske jernbanearbejdere i oprør mod EU

Fagforbund mobiliserer til politisk strejke 10. oktober for at stoppe EU 4. jernbanepakke. – Vi skal stoppe tog. Vi skal stoppe alt, siger forbundsformanden

– Nok er nok. Vi er nød til at rasle med sablerne. Vi kan ikke godtage, at norsk jernbanepolitik skal bestemmes fra EU, siger formanden for det norske jernbaneforbund, NJF Jane Sætre, til Frifagbevegelse.

Baggrunden for den politiske strejke er EU fjerde jernbanepakke, som det norske Storting sandsynligvis skal tage stilling til i efteråret.

Pakken indeholder en seks direktiver og forordninger som endegyldigt skal markedsgøre togtrafikken i EU og i EØS-landene, som Norge tilhører.

Mobiliseringen til den politiske strejke sker sammen med Norsk Lokomotivmannsforbund, NLF men forbundene håber at få alle transportforbund i LO med i strejken, og så ”lover” de flere strejker i fremtiden, hvis den borgerlige regering ikke lytter.

– Os der arbejder på jernbanen kan ikke sidde stille og se på, at krav til sikkerhed på jernbanen i Norge svækkes. Det bliver resultatet, hvis der kommer lovændringer baseret på et regelværk, som ikke egner sig til norske forhold. Hvis jernbanedirektiverne bliver indført, skal vi ikke have siddende på os, at vi ikke gjorde, hvad vi kunne for at stoppe det, siger Jane Sætre til Frifagbevegelse.

Rammer bredt

Det er en del af Hovedaftalen på arbejdsmarkedet i Norge, at arbejdere kan lave såkaldt politiske strejker, som normalt varer et par timer.

Og de ansatte er da også klar til at gå videre, hvis Hovedaftalen tillod det:

– Det her er, hvad vi kan gøre. Det er kun begrænsningerne i Hovedaftalen som gør, at vi ikke gør mere. Hvis vi ikke kan sige fra nu, kan vi aldrig gøre det, siger Glenn Noss, klubformand på de norske jernbaners største værksted Mantena Lodalen.

Ifølge både forbundet og ham, så handler det om mere end den aktuelle pakke fra EU:

– Det her rammer os nu. Men det handler ikke bare om os. Næste gang er det måske bygningsarbejderne. En anden gang nogen andre. Vi ser for eksempel at mange dele af transportbranchen er påvirket av EU’s direktiver. Det går ud over norske løns- og arbejdsbetingelser, siger han.

Transportområdet i skudlinjen

NJF’s ambition er at få andre forbund som organiserer bredt i transportsektoren med i strejken

– EU’s transportpolitik rammer og forringer transportarbejdernes vilkår både når det gælder busser godstransport og taxakørsel. bus- gods- og taxaæringen. Vi har en regering, som ukritisk iværksætter EU’s transportpolitik uafhængigt af, om den svækker kvalitet, sikkerhed og norske løn- og arbejdsvilkår, siger Jane Sætre.

–  Hvis der ikke bliver lyttet til os, så kommer der en optrapning. Folk kommer til at mærke, hvor vigtige vi er, os som arbejder i transportsektoren, siger hun. (brink)

Kilde Frifagbevegelse.no